Live Blogging

Selamat Menyambut Ramadan 1430H

blue mosque
kredit image : Getty Images

Ramadhan datang lagi. Apakah reaksi kita dengan kehadiran Ramadhan kali ini. Adakah kita sambut dengan kegembiraan atau dengan kedukaan? Gembira kerana Allah masih beri kita peluang untuk merebut ganjaran yang telah disediakanNya. Atau berduka kerana kita tidak boleh bersenang senang dengan aktiviti yang biasa kita lakukan.


Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan kepada seluruh umat Islam umumya dan pembaca blog saya khususnya, Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak 1430H 1431H. Semoga Ramadhan tahun ini membawa lebih keberkatan, kedamaian, dan kesejahteraan ke dalam hati kita semua.

Semoga Ramadhan kali ini dapat mengekalkan diri kita untuk menjadi golongan orang² yang muttaqin ( memiliki hubungan yang rapat dengan Allah S.W.T)

Semoga kita dapat mejaga puasa kita bukan hanya sekadar menahan diri daripada makan, minum dan keinginan syahwatnya. Ini adalah puasa umum bagi kebanyakkan orang.

Sebagai seorang muslim yang baik, kita mesti menjadikan puasa kita sempurna, gemuk pahalanya sekurangnya mencapai taraf puasa ‘Al-Khusus iaitu dengan cara menahan diri dari makan, minum, memelihara syahwat keinginannya, serta mengawal anggota-anggota yang zahir seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan bahagian sulit daripada melakukan maksiat.

p.sentri tahun lepas yang dikitar  semula – Selamat Berpuasa

p.s – Tarikh melihat anak bulan bagi menentukan permulaan puasa bagi semua umat Islam di seluruh Malaysia ialah pada petang Selasa, 10 Ogos bersamaan 29 Syaaban 1431 Hijrah.

©kujie – Maafkan jika ada kata-kata yang salah, hati yang berprasangka , janji yang sering saya lupakan atau pun sikap dan sifat yang sering menyakitkan . Saya insan biasa yang tak luput dari khilaf dan salah. Untuk menyambut bulan yang penuh mubarakah ini maafkan segalanya zahir dan batin.

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

53 thoughts on “Selamat Menyambut Ramadan 1430H

  1. saya pun ingin memohon maaf kepada kakjie andai kata komen dan bahasa saya melukakan hati serta buat insan2 lain yang terluka membaca komen saya

    mohon maaf di pinta dan selamat menyambut ramadhan al mubarak
    Jom terjah post menarik dari mijie ..Kisah basikal tuaMy Profile

  2. pernah merasa puasa di osaka dan tokyo tahun 2008…ingatkan malaysia ni dah panas…rupanya kat sana summer holiday lagi panas terik

  3. selamat berpuasa buat kak jie sekeluarga.
    semoga segala amal ibadat kita diberkati olehNya

    take care !
    🙂
    .-= Lily´s last blog ..Salam Ramadhan =-.

  4. Salam Kak Jie

    Selamat menyambut Ramadan 1430H. maaf salah silap selama kita kenal di alam maya ini. Semoga dilimpahi Rahmat dan HidayahNya untuk kita semua…

  5. akak selamat menjalani ibadah puaa, ampun maaf dipinta atas segala keterlanjuran saya selama ini… sorry lama tak singgah sini…
    .-= shay´s last blog ..SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL – MUBARAK =-.

  6. Salam ramadhan buat kakjie sekeluarga…

    Moga dipermudahkan menjalani ibadah dibulan yang mulia. Ampun maaf atas khilaf yang wujud diantara ruang dan waktu.

  7. rasa macam baru semalam aja abis puasa
    sekajap masa berlalu
    ya…ramadhan datang lagi
    syukur
    .-= KampungBoy´s last blog ..Salam Ramadhan dan Selamat Berpuasa Daripada KampungBoy =-.

  8. Semoga Ramadhan kita kali ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya…
    Baik dari segi penghayatan dan amalan yang kita lakukan…
    Selamat melipatgandakan ibadat ye kak jie… InsyaAllah
    .-= suara´s last blog ..Jalan Kita =-.

  9. Insyallah kita azam

    1. Tadarus bersama keluarga selain di surau..kita bahagi2 kan juzuk dengan suami, isteri dan anak-anak.
    2. Sunat terawih jangan ditinggal walau sehari jika tak sempat berjemaah buatlah sendiri di rumah.
    3. Solat malam sekurang2 solat witir 1 rakaat.
    4. sunat tasbih seminggu sekali atau sekurang2nya sekali.
    5. Hari-hari sedekah biar pun RM1
    6. Memberi orang lain berbuka puasa

    Insyallah kehidupan keluarga kita akan mendapat redha Allah swt…kerana belum tentu tahun depan kita berjumpa ramdhan lagi….

  10. salam ramadhan al mubarak kepada kak jie.. moga amalan kita diterima Allah.. walau musuh nyata dah kene ikat, namun ada musuh tersembunyi lagi dalam diri.. moga kita dapat menahan segala rintangan dan beroleh berkah! selamat berpuasa dan maaf andai ada salah dan silap!
    .-= Kill-Vearn´s last blog ..Ramadhan Kembali: Selamat Berpuasa =-.

  11. cepat masa berlalu,tau2 je dah puasa balik 😀
    .-= blowie´s last blog ..Askar sanggup atau terpaksa mati di medan perang? =-.

  12. Salam Kak Jie….

    Selamat menyambut Ramadhan. Kita semua akan b`puasa lusa,Sabtu.
    Semoga persahabatan di alam maya ini memberi ruang utk kita mengenali erti kasih sayang sesama insan,Insya Allah.

    Akak Jie,take care.
    .-= Zymazara´s last blog ..Award Dari BELALANG =-.

  13. Selamat berpuasa untuk Kujie dan keluarga.
    Wah, beruntung mak mertua datang bersama-sama berpuasa di sana.
    Dapatlah tukar-tukar resepi…
    Kak Long pun ohon maaf atas segala kekurangan dan kesilapan dalam tutur-kata.
    Kita sama-sama berdoa dan berusaha agar Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan yang terbaik buat kita semua.
    .-= Kak Long´s last blog ..Bila sudah terang =-.

  14. salam ramadhan… keindahan ramadhan dinikmati, keberkatan ramadhan dicari

    dari yati
    .-= yati´s last blog ..Harapanku =-.

  15. Syahdu sungguh entry Kak Jie ni… Selamat berpuasa untuk Kak Jie sekeluarga… minta maaf kalau ada terkurang bahasa selama ini.
    Selamat beribadat, selamat masak2 juadah berbuka nanti (erk minta sikit yer), selamat bersahur 🙂

  16. Selamat Berpuasa kepada semua.. sekejap sungguh waktu berlalu.. Moga Ramadhan kita kali ini penuh makna.. Insya_Allah..
    .-= nuaeman´s last blog ..Kita tak selamanya diatas.. (Susulan kekalahan Man Utd) =-.

  17. puasa yang ditakut bukan lapar dahaga, takut tak tercapai puasa yang hampir disisiNYa, penat jer yang dapat.
    .-= haritz´s last blog ..Sekebun Buah Pala =-.

  18. alhamdulillah, ramadhan datang lagi. masih diberi peluang.

    selamat beribadah dan menghambakan diri mengejar kegemukan pahala di bulan yang mulia.

  19. Salam Ramadhan buat Kak Jie jugak.. Tak nak jemput buka posa kat umah ke..?? Huk huk huk.. 😀
    .-= nikillas´s last blog ..Rated..!! =-.

  20. selamat menyambut ramadan kak jie. :mrgreen:

    .tahun ni sy berpuasa kat jp 🙁 n je

    x dpr rasa bazar ramadan kat msia..x dpt rs cekodok mase bukak pose..hehe..

    looking forward to resepi dr kak jie mase bulan pose..ehehe.. x nak pamer resipi ke kat blog?
    .-= cikun-kun´s last blog ..ƃuıƃƃɐʇ =-.

  21. Pingback: pligg.com
  22. Pingback: negaraku.net

Comments are closed.